Internetová
žiacka knižka
Rozvrh
hodín

Akcie a aktivity mesiaca

acroread.gif Plán práce na NOVEMBER 2017 


6.11.17 - Internet vecí, seminár (cesty za vedou a technikou)

7.11.17,14:00 - Konzultačné hodiny PZ a OZ

8.11.17 - Posedenie pri bylinkovom čaji – čítanie príbehov, Tihányiovský kaštieľ BB (žiaci 3. ročníka)

9.11.17,13:50 - Zasadnutie výchovnej komisie 

6.-10.11.17 - Kytica zdravia - Pohni kostrou, týždeň pešej chôdze - rozvojový projekt ŠKD

7.-10.11.17 - iBobor - celoslovenská informatická súťaž (2.- 9. ročník)

13.11.17,14:00 - Zasadnutie PEDAGOGICKEJ RADY

15.11.17,10:00 - Polepetko, divadelné predstavenie pre 5. a 6. r (DJGT)

15.11.17,10:30 - Cesta Slovanskou históriou – od Sama po Štefana dramatické predstavenie Via Historica (1. - 4. ročníka)

15.11.17,13:00 - Pasovanie za rytierov a princezné na Zvolenskom zámku - slávnostná akcia žiakov a rodičov l. ročníka ZŠ

13.- 16.11.17 - Strašidelné čítanie. Týždeň hlasného čítania v školskej knižnici pre deti 2.,3. a 4. ročníka (ŠKD)

16.11.17,9:30 - KOMPARO 8. a 9. ročník ZŠ, celoslovenské testovanie

16.11.17,13:00 - Slávnostné zasadnutie ŽP s vedením školy

20.11.17 - Svetový deň detí školská relácia 

20.-24.11.17 - Európsky týždeň boja proti drogám, ročníkové aktivity, besedy, interaktívne semináre 

22.11.17 - T5-2017, celoslovenské testovanie žiakov 5. ročníka

22.11.17 - Exkurzná činnosť žiakov

22.11.17 - Bez modrím. Svetový deň prevencie týrania detí - celoklubové podujatie ŠKD

23.11.17 - Stretnutie zákonných zástupcov žiakov 7. ročníka k LVVK

24.11.17,745 - The bold Rabbit, divadelné prestavenie v ANJ pre žiakov 3. - 6. ročníka ZŠ

27.–30.11.17 - Šikovnosť to nie sú čary. Papierové vystrihovačky, vianočná výzdoba školského prostredia.

29.11.17,7:30 - Deň otvorených dverí pre rodičov žiakov školy

Vestibulové prezentácie
• CERN, stredisko medzinárodnej spolupráce
• Princezné a rytieri našej školy sa predstavujú

Štatistiky

Návštevníkov: 3096166
Šiestaci na plaveckom výcviku
Koncom júna v priestoroch Holidayparku v Kováčovej absolvovalo plavecký výcvik aj 13 žiakov 6. ročníka. Všetci sa zdokonalili v jednotlivých plaveckých činnostiach, na konci výcviku nebol ani jeden žiak neplavec. Každý žiak preplával minimálne 20 m, čím všetci splnili minimálny výkonnostný štandard plávania. 

Posledný deň absolvovali preteky na 50 metrov voľným spôsobom. Víťazmi plaveckých pretekov sa stali Marek Nedeliak a Nina Kluková.

Na Mesiac a ešte ďalej
Na Mesiac a ešte ďalej

Význam exkurzií  má viacero dimenzií. Takéto formy sa využívajú s niekoľkými cieľmi, ktoré sa navzájom dopĺňajú a ovplyvňujú. Náučná hodnota je pre učiteľa pri organizovaní exkurzií hlavným cieľom. Žiaci sa učia vnímať predmety a javy priamo v ich prirodzenom prostredí, majú možnosť hľadať rôzne detaily a súvislosti, ktoré by im v abstraktnom ponímaní pri učení sa v triede mohli uniknúť. 

Takúto možnosť mali dňa 12.06.2017 žiaci štvrtého ročníka ZŠ, ktorí sa zúčastnili exkurzie v KRAJSKEJ HVEZDÁRNI A PLANETÁRIA M.HELLA v Žiari nad Hronom. Program začal s  projekciou vo Hviezdnej sále, kde sme sa aspoň na chvíľku stali súčasťou vesmíru. Zaujímavé rozprávanie, vysvetlenie a diskusia o niektorých témach prebehla v priestoroch hvezdárne, kde nás sprevádzal odborný pracovník, ktorý pútavou formou zaujal všetky deti. Až po zdolaní niekoľkých schodov sme sa dostali do priestorov, kde sme mali možnosť za pomoci špeciálneho ďalekohľadu a hlavne bezpečne pozorovať naše Slnko. 

Putovanie pokračovalo v Mestskom parku Štefana Moysesa. Historický park v Žiari nad Hronom je zaradený v zozname pamiatkovo chránených objektov. Navštívili sme Mini ZOO, ktoré je súčasťou parku. Rozpoznávali rôzne druhy stromov, najmä lipy, ktoré tvoria nádherné stromoradia, ďalej hraby, jelše, javory a smreky. Po prehliadke parku sme využili jeho relaxačnú časť – exteriérové fitnes centrum, ktoré je určené na športové vyžitie. Žiaci si mohli vyskúšať fyzické a kondičné cvičenia s vlastným telom. 

Robotický battle na Alejovej 2017
Robotický battle na Alejovej 2017

V pondelok 5. júna 2017 sa v Košiciach konala robotická súťaž obrovských rozmerov. Robotický battle na Alejovej sa skladá z troch hlavných kategórií (Racing, Robotická výzva a Vlastný model) a tento rok sa ho zúčastnilo až 74 tímov z celého Slovenska. Na robotickom krúžku sme sa rozhodli ísť do kategórie Racing a teda preteky diaľkovo ovládaných robotov. Využili sme všetko, čo sme mali a sformovali sa 4 tímy – Kings (Hamarik z VII. C, Hrčka z VII. A), Rage Cube (Latta z V. C, Bačko z V. C, Macko z VI. C), Bryndziari (Pavlenda, Škurla, Garaj z VIII. C) a Špinavý chlieb (Slovák z V. A, Mareček, Kováč obaja z V. B). Pár týždňov všetci pracovali na konštrukcii, testovaní prevodov, vylepšovaní spevňovaní a hlavne na ovládaní robota. Museli dosiahnuť ideálnu kombináciu rýchlosti a ovládateľnosti. 

V našej kategórii bolo 39 tímov. Po kvalifikačných kolách sa dostali tri naše tímy do C kategórie. Tím Kings skončil prvý a vyslúžil si tým postup do kategórie B. Tam už bola konkurencia príliš silná. V konečnom poradí obsadil nádherné 13. miesto. Kompletné výsledky sú na stránke súťaže www.robotickybattle.sk. Tento rok to bola posledná robotická súťaž, ale už teraz sa všetci tešíme na budúci rok. Máme veľa skúseností, nových nápadov a inšpirácií.

Ešte pár viet od súťažiacich
Samuel: Súťaž bola skvelá, hoci sme nepostúpili. Internát nebol taký pekný ako som myslel, ale bolo to skvelé vďaka spoločnosti kamarátov. Cesta vlakom bola zábavná najme vďaka hre bang.

Nikolas: Súťaž mala zaujímavý priebeh. Po klasifikačnom kole sme mali prehliadku robota - či spĺňa povolenú dĺžku, šírku, váhu, počet motorov. Potom nasledoval samotný závod. Tímov bolo spolu 39. Z toho štyri boli z našej školy. Tím, v ktorom som bol ja obsadil 13. miesto. Bola to moja prvá robotická súťaž a so svojím výkonom som spokojný.

Tvorivá matematika, rovesnícke učenie
Tvorivá matematika, rovesnícke učenie

Matematiku si mnohí spájajú s číslami, vzorcami, poučkami, ale my, našťastie, vieme, že matematika  môže prinášať aj radosť a zábavu. Niekedy je možno viac niečo zažiť, ako vedieť. V takomto duchu pripravili dňa 30. marca 2017 žiaci VII.C triedy pre svojich mladších spolužiakov z III.C vyučovaciu hodinu Tvorivej matematiky. Téma Platónske telesá (pravidelné mnohosteny), sa možno zdá pre tretiakov ťažká, ale veď o jednom takom telese (kocke) už majú dosť vedomostí. Vychádzali sme teda z tohto pravidelného šesťstenu a pridali ďalšie štyri pravidelné mnohosteny, ktoré s kockou predstavujú päť tzv. Platónskych telies. Po úvodnej prehliadke modelov pravidelných mnohostenov, zostrojených siedmakmi, nasledovali ďalšie pestré a zaujímavé činnosti. Veľký úspech mali cukríky, ktoré slúžili ako stavebný prvok modelov mnohostenov. Atmosféru hodiny rovesníckeho učenia vystihujú fotografie a vyjadrenia tretiakov.

...Skvelý nápad! Neviem, ako k tomu niekto prišiel, ale naozaj super! Takže, vyrábali sme z cukríkov a špáradiel Platónske telesá. A mohli sme ich zjesť! (Michaela)

...Na rovesníckom učení sa mi najviac páčili geometrické 3D útvary. Páčili sa mi aj tí smiešni a skvelí žiaci VII.C. (Michal)

...Bolo to super! Bavil som sa! Učili sme sa o zaujímavých Platónskych telesách. A taktiež o mnohostenoch. (Riško)

...Páčilo sa mi, že nám dávali žužu cukríky. Podarila sa im aj prezentácia Platónske telesá. Ďakujem! (Terezka)

Pohár vedy POLARIS 2017
plagát - Polaris 2017
Pohár vedy POLARIS 2017

POHÁR VEDY je súťaž zameraná na popularizáciu vedy a techniky medzi deťmi a mládežou. Jej vyhlasovateľom je Asociácia malých debrujárov v ČR, ktorá spolupracuje s Asociáciou pre mládež, vedu a techniku (AMAVET) v SR.  Zmyslom debrujárskej činnosti je ukázať, že veda môže byť zábavná a ľahko pochopiteľná. Jednoduché pokusy simulujúce  rôzne fyzikálne javy, podnecujú deti k aktívnemu mysleniu a bádaniu, ale vedú ich aj k spolupráci a zodpovednosti za spoločný projekt.

Tohtoročná súťaž má podtitul POLARIS 2017. Polárka vždy ukazovala ľuďom smer a preto je symbolom tohto ročníka – má ukázať smer všetkým mladým  nadšencom, ktorí chcú kreativitu v prírodovedeckom myslení zažiť v tímovej spolupráci a poriadne sa pritom pobaviť.

Korešpondenčná časť súťaže (domáce kolo) prebiehala elektronicky od 1. januára 2017 do 30. apríla 2017 v štyroch vekových kategóriách – predškoláci, 1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ a stredné školy. Do projektu sa z našej školy zapojili žiaci 2. – 5. ročníka, ktorí súťažili v kategórii 1. stupeň ZŠ (podľa školskej legislatívy ČR).

Prihlásené tímy riešili zadané úlohy v oblastiach: kreativita, teória a výskum, prax a projekt. Súťažiaci bádali, robili pokusy, objavovali súvislosti a na základe výskumu a praxe formulovali pozorovania a závery. Vedúci tímov zasielali každý mesiac riešenie úloh prostredníctvom webovej stránky súťaže a to podľa prísne stanovených podmienok vo formáte PDF vo veľkosti max 10 MB.

Kreativitu sme si odskúšali pri návrhoch tímového súhvezdia, či erbu, ktorý charakterizuje tím. Predstava, že letíme do vesmíru, nás motivovala pri návrhu tímovej astronautovej škatuľky. V poslednom kole sme zas navrhovali pokus, ktorý by sme v prípade postupu do finálového kola predstavili jeho účastníkom.

Naše bádateľské aktivity v oblasti teórie a výskumu boli zamerané na vesmír. Skúmali sme vzdialenosť planét od Slnka, zaujímalo nás, čo sú súhvezdia, aký je ich počet a aké majú názvy. Na modeloch troch súhvezdí sme v danej mierke demonštrovali vzdialenosť jednotlivých hviezd od Zeme. V ďalšom kole boli predmetom bádania plasty, ich vlastnosti a recyklácia. Prezentovali sme spôsoby triedenia odpadov v našom meste a zhotovili  učebnú pomôcku PEXETRIO. V poslednom kole sme preskúmali aprílové pranostiky, ale aj súlad predpovede počasia so skutočnosťou.

Oblasť praxe kládla nároky na naše zručnosti a schopnosti formulovať závery. Kým v prvom kole sme riešili úlohy súvisiace so zmenou ťažiska a skúmali rovnovážnu polohu zhotoveného „mini“ vozíka na tenkom lanku, v druhom kole sme vyrábali autíčka z plastovej fľaše na jednoduchý zotrvačníkový pohon. V treťom kole sme kreslili svoje autoportréty na zrkadlá, skúmali zobrazenie obrázkov pomocou valcového zrkadla a tvorili vlastné zašifrované obrázky. Predmetom praktickej činnosti v poslednom kole bolo vytvoriť vlastné prístroje na meranie a zaznamenávanie počasia.

Korešpondenčná súťaž skončila a súťažiace tímy z našej školy zaznamenali výrazný úspech – obsadili prvé štyri miesta spomedzi 17 súťažných tímov zo SR. Finálové kolo s medzinárodnou účasťou sa uskutoční 11. – 13. 06. 2017 v Nymburku v Športovom centre. Našu školu a zároveň Slovenskú republiku bude reprezentovať tím ZOELA z III.C.

Súťažné tímy z našej školy a ich umiestnenie v SR podľa počtu bodov (max 400 bodov):

Názov tímu

Trieda

Vedúca tímu

Získané body

Umiestnenie

TEO

II.C

Mgr. Katarína Šalátová

382

4. miesto

ZOELA

III.C

Mgr. Martina Mazúchová

386

1. miesto

VEDÁTORI

IV.C

Mgr. Miroslava Kurčíková

383

2. – 3. miesto

ZVEDAVÉ VLOČKY

V.C

Mgr. Darina Klementová

383

2. – 3. miesto

Pestrofarebný kolotoč (zápis 2017)
Nasadni na rozprávkový kolotoč a s radosťou ukáž, 
aký máš šikovný jazýček, matematickú hlavičku, 
či šikovné ručičky čo robia pekné vecičky...

Príjemná - tak trochu sviatočná - nálada vládla počas oboch zápisných dní do 1. ročníka ZŠ. Múdre, spokojné deti po splnení pripravených úloh boli odmenené darčekom. Profesionálny servis zápisu zabezpečovalo štrnásť pani učiteliek primárneho stupňa školy, odborní zamestnanci CPPPaP, špeciálny pedagóg i pani učiteľka z materskej školy. 

Úvodné privítanie mali na starosti starší žiaci oblečení v kostýmoch lesných zvieratiek. Škôlkárov vítali ich v prostredí, ktoré je pre budúcich zvedavých prvákov zaujímavé, hravé a hlavne motivujúce.

RoboCup Junior 2017 (6.-8.4.2017)
RoboCup Junior 2017 (6.-8.4.2017)

Aj tento rok sme sa zúčastnili celoslovenskej súťaže s úžasnou atmosférou RoboCup, ktorá sa konala v Martine na Gymnáziu V.P. Tótha pre vyše 150 účastníkov. Už vo štvrtok po slávnostnom otvorení dostalo 21 tímov zadanie v kategórii Konštrukcia. Tento rok sa niesol v znamení hudby – žiaci museli za 5 hodín skonštruovať a naprogramovať robota, ktorý zvládne zahrať na klavíri rôzne tóny, akordy ale aj skladby. Našim trom žiakom (Hanke, Jakubovi a Martinovi) sa podarilo robota doladiť natoľko, že čisto zahral až 5 rôznych skladieb. Takýmto spôsobom naozaj výrazne a nekompromisne predbehli všetky ostatné tímy a zaslúžene získali prvé miesto v SR

To, že vyhrali sa však dozvedeli až v piatok večer pri slávnostnom vyhodnotení. Všetok voľný čas po Konštrukcii venovali testovaniu a dolaďovaniu robota v obľúbenej záchranárskej kategórii Rescue Line. Tá sa konala v piatok, tak ako aj všetky futbalové zápasy, Rescue Maze a Tanec robotov. 

Oproti minulému roku nastalo zopár zmien v našich pravidlách, ale tie bez problémov zvládli zakomponovať do programu. V troch jazdách síce nedokázali poraziť naozaj početnú a silnú konkurenciu ďalších 15-tich tímov, ale každopádne získali obrovské množstvo nových skúseností. Súťažili sme s úplne novou stavebnicou Fischertechnik s kamerovým systémom. Na krúžku sa museli doslova na kolene učiť, ako to celé funguje a hlavne ako sa pracuje s programom. Pri príprave pomáhali aj kamaráti z elektronického krúžku z Banskej Bystrice.

Všetci sme naozaj spokojní, že sme sa mohli porovnať s ostatnými tímami. Určite vieme, ako sa zlepšiť a budeme na tom pracovať. Úprimne sa tešíme na ďalší ročník, nové skúsenosti a nové zážitky. 

Tento rok sa tímy z robotického krúžku zúčastnia ešte jednej veľkej súťaže – Robotický battle na Alejovej v Košiciach. Držíme im palce.
Medzinárodný projekt ERASMUS+
Medzinárodný projekt ERASMUS+ 

V dňoch 18. – 24. marca 2017 naša škola privítala zahraničných hostí z ôsmich krajín Európy v rámci projektu P.L.A.C.E.S., na ktorom úspešne spolupracujeme už druhý školský rok. Zahraničným učiteľom a študentom sme pripravili bohatý program. Navštívili sme jaskyňu Bystrá, Banskú Bystricu, Kremnicu a Banskú Štiavnicu. Vo Zvolene sme pripravili interaktívne tvorivé dielne v spolupráci s POS a SNG na Zvolenskom zámku, kde si účastníci mohli vyskúšať rôzne tradičné techniky a vyrobiť vlastné suveníry, napríklad kožený prívesok, či bábiku zo šúpolia. Počas hlavného programu všetky krajiny predstavili v krátkom vystúpení svoju národnú povesť, čo obohatilo naše vedomosti o histórii a kultúre krajín projektu. 

Zahraniční študenti boli ubytovaní v rodinách našich žiakov, čo bolo obojstranným prínosom. Žiaci si precvičili komunikáciu v anglickom jazyku a dozvedeli sa o živote v iných krajinách, nadviazali medzinárodné priateľstvá, čo všetci zúčastnení hodnotili veľmi pozitívne. Všetky zúčastnené krajiny priniesli svoje kulinárske delikatesy na ochutnávku medzinárodnej kuchyne, pomenovanej Gastro Tour, kde sme mali možnosť ochutnať chorvátske sušené figy, grécke olivy, bulharský ružový džem, turecké sladkosti, rumunskú klobásu, aj typický slovenský „šmírkas“. 
Počas dvojročnej spolupráce naši žiaci tiež navštívili niektoré krajiny projektu (Bulharsko, Taliansko, Nemecko, Rumunsko) a dozvedeli sa o živote v rodinách i školách. 

Spoluprácu deviatich škôl z rôznych krajín Európy môžeme hodnotiť ako veľmi úspešnú a prínosnú. Výstupy, ako napr. elektronická kniha, či videá a prezentácie obohatia vyučovanie našich žiakov aj v ďalších školských rokoch.
Pani Yamila Sonia Pita Montes medzi nami
 Pani Yamila Sonia Pita Montes medzi nami

„Gracias por el recibimiento a esta bella ciudad...“ 
(vďaka za prijatie v tomto peknom meste...)

10. marec, jeden z obyčajných školských dní. 
Nie celkom obyčajných... lebo v tento deň je u nás naplánovaná návšteva veľvyslankyne Kubánskej republiky– pani Yamily Soni Pita Montes. 

Vedenie školy, učitelia a deti privítali pani veľvyslankyňu typickým slovenským zvykom – chlebom a soľou. Nechýbala ani ukážka folklórneho vystúpenia detí v typických slovenských krojoch. 

Jej excelencia pani Sona Pita Montes sa stretla so žiakmi, ktorí sa na škole učia španielsky jazyk i zo zástupcami Žiackeho parlamentu. Deti s ňou absolvovali workshop v španielskom jazyku.

Pani veľvyslankyňa sa živo zaujímala o naše školstvo, o život v rodinách, o trávenie voľného času. Jej bezprostredné vystupovanie, rozprávanie a radosť zo stretnutia zostanú dlho v mysliach a srdciach účastníkov stretnutia.

Fyzikálna bádateľňa, využitie výstupov z projektu Inovatívne vzdelávanie vo zvolenských ZŠ
 Fyzikálna bádateľňa, využitie výstupov z projektu Inovatívne vzdelávanie vo zvolenských ZŠ

Objavovať, ako funguje svet okolo nás, je úžasné. Na hodinách fyziky, ale aj v čase mimo vyučovania bádame a tvoríme, hľadáme a spracovávame informácie a navzájom sa obohacujeme výsledkami našej práce. Oboznamujeme sa s vlastnosťami látok, s fyzikálnymi veličinami, tvoríme vlastné meradlá a rôzne funkčné modely, na ktorých demonštrujeme jednotlivé fyzikálne javy. 

V našej fyzikálnej bádateľni sme sa doteraz venovali pokusom a tvorivým aktivitám, prostredníctvom ktorých sme žiaci šiesteho ročníka skúmali vlastnosti kvapalín, plynov a tuhých látok a zisťovali, ako sa  správajú telesá v kvapalinách. Deviataci objavovali princíp elektriny a magnetizmu. Počas riešenia projektovej úlohy Elektrický obvod v praxi vytvorili žiaci zaujímavé a rôznorodé funkčné modely s elektrickými obvodmi, ktoré prezentovali nielen v rámci triedy, ale aj formou rovesníckeho učenia pre žiakov triedy IV. C.

Prečo ísť na lyžiarsky kurz?
 Prečo ísť na lyžiarsky kurz?

Odpoveď na túto otázku záleží od toho, komu otázku položíte. 

Ak sa spýtate učiteľov, ktorí lyžiarsky kurz pre žiakov 7. ročníka našej školy organizujú, povedia Vám, že lyžovanie patrí k najzdravším a najvšestrannejším druhom športu, rozvíja množstvo pohybových návykov a zručností a harmonicky formuje celú osobnosť človeka. Dozviete sa, že s Trojkou sa na Krahuliach vďaka dvojfázovým blokom takmer každý naučí lyžovať alebo snowboardovať, zoznámi sa so základnou terminológiou týchto zimných športov a okrem toho prežije so svojimi spolužiakmi týždeň plný zaujímavých aktivít. 

A čo by Vám povedali tohtoroční účastníci kurzu?

Z lyžiarskeho výcviku si odnášam nezabudnuteľné zážitky a momenty. Som so sebou spokojná, pretože som si zlepšila techniku lyžovania. Na kopci vždy zábava a dobrá nálada. Hravo sme zvládli každý úsek. Nikdy na tento týždeň nezabudnem.
Simona, VII.A

Bol to perfektný lyžiarsky, plný super zážitkov s úžasnými ľuďmi a naj inštruktorom.
Ella, VII.C

Bolo tam fajn, zdokonalil som sa v lyžovaní. Mali sme dobrého inštruktora.
Michal, VII.C

Veľa som sa naučila, bola som veľmi spokojná s našim inštruktorom. Izby boli v pohode a po večeroch bol vymyslený super program.
Tereza, VII.A

Bol to super lyžiarsky, rada by som zostala dlhšie. Veľmi som sa bavila, nič by som nemenila. Rada by som si všetko zopakovala.
Zuzana, VII.C

Na Krahuliach bolo super. Síce nám až tak nevyšlo počasie, ale na ten týždeň nikdy v živote nezabudnem.
Matej, VII.A

Konferencia Učiaca sa škola 2017
Konferencia Učiaca sa škola 2017
Škola produkuje veľa ľudí, ktorí vedia čítať, 
ale nevedia rozlišovať, čo za prečítanie stojí a čo nie.
Thomas Macaulay

Vtáky majú krídla, ľudia knihy
V medzinárodných testovaniach čitateľské kompetencie slovenských detí nie sú na požadovanej úrovni. Možno aj preto ministerstvo školstva vyhlásilo tento školský rok za Rok čitateľskej gramotnosti

Naša škola, v spolupráci s Mestom Zvolen, aktuálne reaguje na výzvy podporujúce čitateľskú gramotnosť. So zámerom inšpirovať sa, meniť zaužívané učebné štýly a ciele vyučovania, zorganizovala v poradí 5. ročník regionálnej konferencie s názvom Učiaca sa škola. Pre stodvadsať učiteľov, lektorov a hostí boli v prvý deň jarných prázdnin (27. 2. 2017) pripravené diskusné kluby, vzdelávacie workshopy a konferenčné prezentácie na rozvoj a podporu čitateľskej gramotnosti detí i dospelých. Teší nás, že my - učitelia zvolenského regiónu - sa máme čím prezentovať. Nielen kvalitne učíme, ale navzájom sa inšpirujeme a odovzdávame skúsenosti ďalším cez projekt Inovatívne vzdelávanie na zvolenských základných školách.

Učenie v múzeu
Učenie v múzeu

Jednou z aktívnych foriem učenia sa je aj outdoorové učenie. Školské prostredie vymeníme za múzeum (Lesnícke a drevárske múzeum) a priamo v múzeu vo vyučovacích blokoch zbierame, triedime, spracovávame nové poznatky, dávame zmysluplné otázky, zaznamenávame nové informácie obrazom i písmom. Zmysluplná príprava tém, ciele pracovných listov, profesionalita lektorov, motivácia žiakov... a dobré edukačné výstupy sú zaručené. Výsledky z výstav Vlk dravý, Rodina Ostrolúcka a Ľudovít Štúr, Drevo vždy živé každý žiak spracuje do individuálneho projektu. Osobné portfólio každého žiaka z predmetu Obohatenie sa rozšíri o vlastné fotografie, náčrty poznámok, schémy, postupy a PowerPointové prezentácie.
Trenčiansky robotický deň 2017
Trenčiansky robotický deň 2017

Vo štvrtok 16. 2. 2017 sme sa zúčastnili Trenčianskeho robotického dňa. Bol to 12. ročník medzinárodnej súťažnej prehliadky autonómnych robotov. Celé podujatie trvalo dva dni, ale naše dva tímy boli iba na hlavnom súťažnom dni. Pár týždňov pred súťažou sa žiaci na robotickom krúžku pripravovali, konštruovali, programovali a hlavne testovali robotov Esma a Madam Pomapadúr, ktorí sa predstavili porote v kategórii Follower. Robot mal za úlohu prejsť čo najrýchlejšie bielu trať na čiernom podklade. 

Tejto súťaže sme sa zúčastnili po prvýkrát a určite to bola dobrá skúsenosť tak pre začínajúcich robotikov (Tomáš Kováč V. B, Martin Slovák V. A, Richard Hutterer VI. C, Adam Macko VI. C) ako aj pre tých starších (Martin Pavlenda VIII. C a Matúš Garaj VIII. C). Nemáme síce umiestnenie, ale zato máme množstvo zlepšovacích návrhov, ktoré uplatníme v príprave na budúci ročník. 

Európsky týždeň boja proti drogám
Európsky týždeň boja proti drogám

Aj tento školský rok bol Európskeho týždňa boja proti drogám obohatený množstvom aktivít, ako súčasť edukačného procesu. Do vyučovacích predmetov boli implementované tematické okruhy zamerané na správnu výživu, ochranu pred škodlivými vplyvmi, harmonický denný režim a zmysluplné využívanie voľného času. 

Otvorenie Európskeho týždňa boja proti drogám bolo realizované prostredníctvom interaktívneho programu žiakov tretieho ročníka pre žiakov 1. stupňa, ktorý bol zameraný na podporu zdravého životného štýlu a zmysluplného využívania voľného času. 

Žiaci 2. stupňa sa zúčastnili interaktívnych seminárov pod názvom Prevencia šikanovania, agresívne a rizikové správanie, Hudba a životný štýl, Rodová rovnosť, Trestná činnosť mladistvých, Kyberšikanovanie, a Dve tváre jedného sveta.

Počas týždňa sa prostredníctvom rovesníckeho učenie realizovali prevenčné vstupy Peer – aktivistov do tried na 1. stupni. Deti v priebehu týždňa vytvorili množstvo literárnych a výtvarných prác, prezentácií a pracovných listov.
Darujem si zdravie – vianočná škola pohybu
Darujem si zdravie – vianočná škola pohybu

Existuje veľa dôvodov, prečo viesť deti k športovaniu. Všetci dobre vieme, že pravidelná športová činnosť zvyšuje obranyschopnosť, otužilosť a má blahodárny účinok na psychiku človeka. Učitelia tvrdia, že dieťa, ktoré pravidelne športuje, vykazuje vyššiu sústredenosť na mentálnu prácu, je cieľavedomejšie a húževnatejšie. 

Vianočná škola pohybu je ďalšou z vydarených aktivít podporujúcich zdravý životný štýl. 

Prečo v adventnom období? A prečo nie. Nie je vari vhodnejší čas ako prehodnotiť svoje staré zlozvyky a zmeniť ich k lepšiemu a prospešnejšiemu pre nás samých. Deti tie svoje pomenovali veľmi presne: pojedanie sladkostí, vysedávanie pred televízorom a počítačom, leňošenie, či hranie sa na tablete. 

Čím by chceli svoje zlozvyky v roku 2017 nahradiť? Cvičením, zdravou stravou, otužovaním, pitím čerstvej vody a dostatočným spánkom. Niekoľko tipov pre zdraviu prospešné športovanie si hneď vyskúšali v telocvični na jednotlivých stanoviskách. S veľkou chuťou, odhodlaním a snahou o čo najlepší výkon behali, skákali, hádzali, plazili sa a kotúľali. Bojovým pokrikom: „Sľubujem!“, že počas Vianoc nebudem sedieť pod televízorom a jesť iba koláče sa vianočná škola pohybu skončila. Dúfame, že sa nám podarilo u žiakov vytvoriť celoživotné poznanie, že vlastné zdravie je ten najlepší darček, ktorý si môže každý z nás darovať, ale nie kúpiť.

Mediálny krúžok pripravil anketu v boji proti vírusom. Tzv. prírodná lekáreň je účinná a preto všetci účastníci vianočnej školy pohybu udeľovali CENU BIOOSKAR. Zvíťazil cesnak, v tesnom závese ho nasledovalo jablko a mrkva.

Za pomoc pri organizácii ďakujeme Slovenskému atletickému zväzu, rodičom Kazdovcom, pani Čuge a deviatačkam Radke, Kamilke, Sofii, Viki, Veronike, Eme a Emme.

Projektový deň školy
Projektový deň školy

Tohtoročný projektový deň na nižšom strednom vzdelávaní bol opäť o niečo lepší ako ten vlaňajší. Triedni učitelia v spolupráci so žiakmi a odbornou komunitou naplánovali aktivity plne akceptujúce zásady projektového vyučovania. Okrem krátkodobých – jednodňových projektov boli realizované aj dlhodobejšie.

Žiaci V.C potrebovali na splnenie všetkých úloh až dva dni, počas ktorých pripravili návrhy náučno – informačných tabúľ pre ekosystém Horných Laníc. Potrebné informácie a materiál získavali priamo v teréne, hodnotným prínosom bol aj odborný výklad lektorky Fakulty ekológie a environmentalistiky TU vo Zvolene.

Časť aktivít dlhodobého projektu robili žiaci VI.C, VII.A a VII.C, ktorí sa vybrali mapovať rieku Hron. Ešte pred tým, ako vyrazili priamo do terénu, absolvovali v škole pútavý odborný seminár o faune Hrona vďaka lektorovi zo Združenia Slatinka. Ten ich sprevádzal aj počas projektového dňa pri odbere vzoriek a rozbore vody z prameňa Hrona a ďalších dvoch miest na jeho hornom toku po Banskú Bystricu. Okrem údajov o vode žiaci zaznamenávali aj ďalšie meteorologické údaje, teplotu vzduch a silu vetra. V projekte plánujú pokračovať v priebehu celého školského roka na hodinách obohatenia a mladého vedca tak, aby Hron preskúmali od prameňa až k ústiu.

Žiaci V.A triedy realizovali krátkodobý projekt v Zdravom tele zdravý duch, ktorý sa začal odbornou prednáškou lektorky z RÚVZ vo Zvolene, potom využili on-line aktivity Hravo ži zdravo a nakoniec si v skupinách formou posteru spracovali vlastný plán pre zdravie. V.B svoje úsilie zamerala na ďalšie aktivity v rámci projektu zveľaďujúcehu školskú predzáhradku. Ich cieľom bolo vysadiť v záhonoch predzáhradky okrasné rastliny a v školskej dielni k nim zhotoviť popisné tabuľky.

Žiaci VI.A pracovali v dvoch samostatných skupinách, bádatelia sa vybrali do Kremnice, kde si okrem iného vyrobili aj vlastnú mincu. Umelci v priestoroch školy nacvičili čítané divadlo v anglickom jazyku. VIII.A využila priestory POS vo Zvolene, aby na vlastnej koži posúdila hodnotu ľudskej práce. Žiaci VIII.C neostali ani tento rok nič dlžní Pustému hradu a prispeli k vyčisteniu jeho priestorov.

Deviataci očakávali, že v Seredi to bude obyčajné múzeum, ale autentické priestory tábora a ten mrazivý pocit z toho, že presne to miesto, na ktorom stáli, bolo postihnuté holokaustom, dodávalo priestorom úplne inú atmosféru. Práve vďaka desivému miestu si aspoň sčasti vedia dnes  predstaviť okolnosti krutého obdobia našich dejín.

Projekt Cesty za vedou a technikou. Sviatok pre zmysly
Projekt Cesty za vedou a technikou. Sviatok pre zmysly

Školský život a skúsenosti pedagogickej praxe nás utvrdzujú v tom, že poznanie a osobná skúsenosť je nepochybne trvalou istotou súkromného i profesionálneho rastu každého človeka. Ak sa chcete nechať unášať v úžasnom svete vedy a techniky, navštívte, podobne ako my, TECHNORAMU vo Winterthure. Vaša zvedavosť dostane zabrať, lebo na Vás čaká viac ako 500 exponátov na troch poschodiach. Interaktívne exponáty pozývajú dotknúť sa, vyskúšať, hrať a pochopiť... ako povedal náš sprievodca je to skutočný sviatok pre všetky zmysly. Švajčiarsky Science Center vás uchváti, bez ohľadu na to, koľko vám je rokov, a bez ohľadu na to, koľko toho viete (alebo neviete).
Plavecký výcvik - 2. ročník
Páčilo sa mi skákať do vody...

Druháci absolvovali posledný septembrový týždeň v priestoroch Mestských kúpeľov vo Zvolene svoj prvý základný plavecký výcvik.

Pod odborným vedením skúsených trénerov KVŠ Zvolen sa zoznamovali s vodným prostredím, zdokonaľovali svoje pohybové schopnosti a spoznávali, či rozširovali techniku plaveckých spôsobov. Neplavci prekonávali strach z vody i prvé plavecké pohyby ako splývanie, pohyby rúk a nôh. Plavecký výcvik ukončili deti pretekmi v kategóriách dievčatá a chlapci, plaveckým spôsobom prsia na 12, 5m a 25m.

Všetci zúčastnení dostali mokré diplomy a niektorí výborní plavci aj iné odmeny. Deti si  užili kopec vodných hier a zábavy. Bolo nám spolu výborne, päť super dní vo vode, na ktoré budú všetci spomínať.

Zo spätnej väzby vyberáme:
M.V. „Páčilo sa mi skákať do vody. Tréner bol úžasný.“
N.V.  „Tešila som sa na preteky, ale trochu som sa aj bála. “Potom som bola rada, že som dostala diplom.“
L. M. „Najviac ma bavilo voľné plávanie a hry s trénerkou Luckou. Aj sme ju potápali.“
Plavecký výcvik - 7. ročník
Plavecký výcvik

Začiatkom septembra absolvovalo 25 žiakov 7. ročníka, v priestoroch Holidayparku v Kováčovej, plavecký výcvik. Všetci účastníci sa zdokonalili v jednotlivých plaveckých činnostiach, na konci výcviku nebol ani jeden žiak neplavec. 
Každý žiak preplával minimálne 20 m, čím všetci splnili minimálny výkonnostný štandard plávania. Plán plaveckého výcviku bol splnený v celom rozsahu. 

Pre všetkých bolo dôležité učiť sa nácvik pohybu dolných a horných končatín vybratého plaveckého spôsobu, nácvik dýchania, nácvik súhry končatín a dýchania, plávanie pod vodou, najzábavnejší bol nácvik vybratých pádov a skokov do vody. Deti zaujali aj hry na splývanie a lovenie predmetov pod vodou. Vyvrcholením PV boli preteky na 50 metrov voľným spôsobom. Víťazmi plaveckých pretekov sa stali Tomáš Hitka, VII.C (40,0 s) a Laura Linderová z VII.A (39,3 s.)
Európsky deň jazykov 2016
Európsky deň jazykov 2016

V druhom septembrovom týždni začali prípravy na zapojenie našej školy do súťaže Language Chain 2016 vyhlásenej Jazykovým vzdelávaním Nitra. Žiaci pod vedením PaedDr. A. Viselkovej na hodinách nemeckého jazyka vyrobili „vejár“ s 9 užitočnými konverzačnými frázami v nemčine a slovenčine a pripravovali jeho video prezentáciu. Video Fächenmacher si môžete pozrieť na stránke našej školy a hlasovať zaň v súťaži na www.jazykovevzdelavanie.sk (v časti hlasovanie v EDL Chain) alebo priamo na www.edlslovakia.webnode.sk od 5.10.2016.



Dňa 26. 9. 2016 desať žiakov ôsmeho a deviateho ročníka v rámci aktivít multilaterálneho projektu ERASMUS+ P.L.A.C.E.S., súťažilo so žiakmi z partnerských krajín v online súťaži o európskych jazykoch. Organizátorkou súťaže na našej škole bola Ing. S. Marcineková.

V ten istý deň absolvovali deti V. A a V. C triedy zážitkové učenie v Štátnej vedeckej knižnici v B. Bystrici. Prezreli si British Council Center a InfoUSA, detské knihy v anglickom jazyku, riešili zábavné úlohy a súťažili. Víťazi získali tričká a šatky s logom ŠVK. Vo Window of Shanghai každý namaľoval čínsky znak šťastia. Centrum slovanských štúdií ponúklo hravý pohľad na ruský jazyk a možnosť získať drobný darček za splnenie úlohy.

Medzinárodný deň bez áut

Medzinárodný deň bez áut

Tohtoročným heslom Európskeho týždňa mobility je Rozumné dochádzanie do práce. Jeho cieľom je obmedziť používanie osobných áut jednou osobou a propagovať alternatívne spôsoby dochádzania do práce a škôl, napríklad na bicykli, pešo, verejnou dopravou, či zdieľaním jedného auta viacerými osobami. Výsledkom je tak zlepšenie dopravnej situácie v meste, zníženie produkcie skleníkových plynov a teda skvalitňovanie života obyvateľov. Mesto Zvolen a Mestská polícia vo Zvolene pripravili aktivity súvisiace s dopravnou výchovou na Námestí SNP najmä pre mladších žiakov. Naši tretiaci a štvrtáci rýchlo pochopili, čo je to ekologická preprava, prečo treba obmedzovať jazdu autami a utvrdili si získané zručnosti v bezpečnej jazde na bicykli. Aj počas presunu do školy sa spolu so svojimi nemotorovými tátošmi správali voči ostatným maximálne ohľaduplne a bezpečne.

Športujeme - neklikáme
Športujeme - neklikáme

Európsky týždeň športu je iniciatívou Európskej komisie na podporu športu a fyzickej aktivity v celej Európe. Hlavnou témou kampane ostáva BeActive, ktorá nabáda k pohybu, a to nielen počas kampane, ale po celý rok. Aj naši tretiaci a štvrtáci sa dňa 13.09.2016, v spolupráci so Slovenským atletickým zväzom, aktívne zapojili do medzinárodného podujatia Európsky týždeň športu 2016, s názvom „Športujeme – neklikáme“. Na pripravených šiestich športových stanovištiach navzájom súťažili šesť členné zmiešané, veku primerané družstvá žiakov. Deti si vymysleli vlastné originálne názvy súťažných tímov (Rýchle tenisky, Blesky, Bojovníci Zvolen, atď.) a nešportujúce ich povzbudzovali v zmysle pravidiel fair play. 

S veľkým náskokom zvíťazilo družstvo Gepardov. Výsledkom krásne stráveného dopoludnia bolo nielen množstvo usmiatych a šťastných tvárí, a objavenie skrytých pohybových talentov žiakov našej školy, ale aj zisk osobného poznania, že voľný čas sa dá využiť aj inak, ako hrou na počítači.

Stretnutie s Romanom Bratom
Stretnutie s Romanom Bratom

Zúčastnili ste sa už niekedy autorskej besedy a čítania so známym spisovateľom? 

Naši žiaci môžu smelo povedať, že áno. Dňa 21. septembra, v rámci Festivalu literatúry a Kráľa detských čitateľov KKĽŠ vo Zvolene, poctil našu školu svojou návštevou známy spisovateľ Roman Brat. Deťom vysvetlil ako vzniká kniha a zároveň im poradil, ako sa stať dobrým spisovateľom. Že veľa o tom vie, svedčia aj mnohé ocenenia za jeho literárnu a prekladateľskú tvorbu pre deti a mládež. Svoje knihy predstavil žiakom zábavnou formou, prečítal im niekoľko úryvkov a ukázal trik s padajúcou ceruzkou. Žiakov samozrejme zaujal a tak ho po besede začali skúšať. Stretnutie sa nieslo v príjemnej, poučnej a zábavnej atmosfére. 

M.H: Roman Brat – spisovateľ, ktorý píše pozoruhodné knihy pre deti. Posledná kniha, ktorú napísal sa volá „Zlo nemá na kúzlo“. Veľmi sa mi stretnutie s ním páčilo, oplatilo sa mi prísť.

N.L.: Pán spisovateľ nám ukázal nové diela, ktoré sme aj poznali, ale aj tie, ktoré sme ešte nepoznali. Najviac sa mi páčila kniha Aj anjeli sa vedia biť.

H.G.Veľmi sa mi páčila beseda s pánom spisovateľom Romanom Bratom, pretože som sa dozvedela ako píše knižky pre deti, a prečo radšej píše pre deti. Keď nám čítal úryvky zo svojich kníh, hneď ma niektoré oslovili. Vie dobre hovoriť po španielsky, lebo prekladá knihy zo španielčiny. Rada by som si zopakovala takúto besedu.

E.S. Toto podujatie sa mi veľmi páčilo, teším sa na jeho novú knihu, ktorú si určite prečítam.

T.P. Roman Brat nám rozprával o tom, koľko kníh napísal pre dospelých a koľko pre deti a mládež. Dve knihy napísal so známou spisovateľkou Gabrielou Futovou, volajú sa „Zmätené dvojičky zo slepej uličky“ a „Chlapci spadli z višne a dievčatá z jahody“. Jeho prvé dielo sa volá „Tvrdohlavý baran“. Mne sa najviac páčili knihy: „Môj anjel sa vie biť“ a „Aj kone sa hrajú“. Beseda sa mi veľmi páčila.

Pohybom k zdraviu
“Prekážky v nás prebudia vlohy, 
ktoré by v nás za priaznivých okolností zostali spať.” 
Horatius
Pohybom k zdraviu
V prvých dňoch školského roka v súlade s ŠkVP a ročným plánom školy žiaci 5. – 9. ročníka ZŠ absolvovali po jednotlivých ročníkoch cvičenia v prírode. ktoré boli zamerané na absolvovanie bezpečného presunu na ihrisko po verejných komunikáciách, určovanie azimutu pomocou buzoly, prekonávanie prírodných prekážok, gymnastické cvičenia s využitím prírodných materiálov. 

Príjemné letné počasie umožnilo priebežne plniť všetky naplánované aktivity a ciele cvičení v prírode.

Začiatok školského roka

Začiatok školského roka


Pozdravuje Vás zlaté slniečko, aby ste rástli a múdreli ľahúčko...


Aj tento pozdrav sme si prečítali na dverách jednej z prvých tried pri otvorení školského roku. Veru slniečko nás 5. septembra nepozdravilo, dalo prednosť vytrvalému dažďu. Ale ani dážď, ani nedostatok priestoru vo vestibule školy, nepokazili dobrú náladu zo slávnostného otvorenia školského roku 2016/2017. Na starý zvonec, verní tradícii, symbolicky zazvonili zástupcovia najmladších a najstarších žiakov.


Noví prváci s veľkou chuťou všetkým zarecitovali:

Prešli rôčky, prešli dníčky, už ideme do školičky.

Do školičky zaránky, máme nové tašky, knižky, ceruzky i písanky.

Volá na nás abeceda, vitaj, vitaj prvá trieda!


Malí prváci od deviatakov dostali darček, prvú knihu a predovšetkým náramok priateľstva.

Pani riaditeľka zaželala všetkým zdravý, pohodový, šťastný a obohacujúci školský rok, a osadenstvo školy už začalo písať denné kapitoly budúcich spoločne strávených školských mesiacov.

-